Wat geeft het weer?
De OPP-wijzer ZML geeft de ontwikkeling weer van schriftelijke taal (technisch lezen, begrijpend lezen en spelling), rekenen (getal en bewerking, meten/tijd/geld), mondelinge taal, sociaal gedrag en leren leren. Tevens is er de mogelijkheid om een domein of leerlijn toe te voegen. Deze ontwikkeling wordt inzichtelijk gemaakt door de voortgang op de leerlijnen te meten.
Daarnaast geeft de OPP-wijzer ZML, net zoals de OPP-trap, de ontwikkeling van rekenen en taal weer die gemeten is met behulp van niet-methode toetsen.
De OPP-wijzer ZML geeft alleen maar de ontwikkeling tot nu toe weer. Het vaststellen van het uitstroomprofiel vergt ‘wikken en wegen’ en dat moeten betrokkenen zelf doen door de voor het onderwijs relevante factoren van de leerling en de onderwijsleer- en opvoedingssituatie te analyseren. Het is van belang te werken vanuit hoge verwachtingen. Het ontwikkelingsperspectief is immers niet alleen afhankelijk van het leerrendement tot nu toe, maar ook van bevorderende en belemmerende factoren van de leerling evenals de kwaliteit van het onderwijs en het onderwijsondersteunend gedrag van ouders.

