Werkwijze OPP-Wijzer ZML 4-12 jaar
1: Invulblad
Men start met invullen van het eerste tabblad. Op het tweede tabblad wordt de OPP-wijzer zichtbaar en kan vanuit dit tabblad geprint worden. Het derde tabblad geeft het landelijk doelgroepenmodel visueel weer.
Gegevens
Eerst worden de gegevens van de leerling ingevuld
Vul hier naam, geboortedatum (dd-mm-jjjj) en (beoogde) leerroute in.
Voortgang op de ZML-leerlijnen
In de eerste kolom staan de verschillende leerlijnen vermeld. In de onderste (witte) cel kunt u nog een leerlijn naar behoefte toevoegen.
Bovenaan staan verschillende leeftijden. Hierbij wordt uitgegaan van de leeftijd van de leerling aan het einde van het schooljaar (31 juli). Is de leerling aan het eind van het schooljaar 7 jaar oud, dan worden de scores (mei/juni) voor dat schooljaar ingevoerd bij de kolom ‘7’. Halverwege het schooljaar worden de scores ingevoerd in het witte vak ervoor. U kunt ook gebruik maken van de didactische leeftijden.
Voorbeeld:
Sanne wordt in maart 7 jaar. Halverwege het schooljaar (bijvoorbeeld in januari) vult u de scores in de kolom tussen ‘6’ en ‘7’ in, dus bij DL 5.
Aan het eind van het schooljaar vult u de scores in bij kolom ‘7’; oftewel bij DL 10.
In deze tabel worden de data ingevoerd die de voortgang op de ZML-leerlijnen weergeven. Sommige leerlingvolgsystemen geven al een kommagetal (bijvoorbeeld 10,4), dit kunt u dan invullen.
Wanneer het leerlingvolgsysteem niet zelf een getal genereert kunt u hem zelf berekenen. Wanneer de leerling meer dan 75% van de doelen op een niveau behaalt, mag dit niveau als behaald worden gezien. Wanneer een leerling minder dan 75% van het niveau heeft behaald, kunt u de zwart/grijze tabel ernaast als houvast gebruiken.

Voorbeeld: Noah wordt in april 10 jaar en u vult de OPP-wijzer aan het einde van het schooljaar in. Jan haalt bij de leerlijn spelling op niveau 5 alle doelen, bij niveau 6 80% van de doelen en bij niveau 7 40% van de doelen. Dan vult u een 6,5 in. Aangezien u ervan kunt uitgaan dat niveau 6 behaald is en bij ‘40-70% van niveau 7’ een 6,5 wordt ingevuld
Voortgang op de niet-methodetoetsen
In de eerste kolom staan de verschillende toetsen vermeld. In de onderste (witte) cel kunt u nog een toets naar behoefte toevoegen.
Bovenaan staan verschillende leeftijden. Hierbij wordt uitgegaan van de leeftijd van de leerling aan het einde van het schooljaar (31 juli). Is de leerling aan het eind van het schooljaar 7 jaar oud, dan worden de scores (mei/juni) voor dat schooljaar ingevoerd bij de kolom ‘7’. Halverwege het schooljaar worden de scores ingevoerd in het witte vak ervoor. U kunt ook gebruik maken van de didactische leeftijden
In deze tabel worden de data ingevoerd die de ontwikkeling op de niet-methode toetsen weergeven. In de zwart/grijze omrekentabel tabel ernaast kunt u aflezen welk getal u bij welk functioneringsniveau kunt noteren.
Voorbeeld: Jan heeft de CITO-toets spelling M4 gemaakt. De uitslag geeft een FN van E3 aan. Dan vult u een 7 in.
2: De OPP-Wijzer
Nadat alle scores zijn ingevuld op het invulblad, wordt de voortgang van de leerling op de verschillende leerlijnen visueel weergegeven op het tweede tabblad OPP-wijzer.

In deze tabel is in de verschillende kleuren te zien hoe de leerling zich ontwikkelt en of dit in overeenstemming is met de beoogde leerroute. Er wordt op basis van de huidige ontwikkeling op de leerlijnen ook een voorlopige inschatting gemaakt van de verwachte uitstroombestemming richting het voortgezet onderwijs. Uiteraard geldt ook hier weer dat een uitstroombestemming niet enkel aan de voortgang op de leerlijnen wordt bepaald.
Houdt u er rekening mee dat op jonge leeftijd (ongeveer tot 8 jaar) de verschillen in de ontwikkeling dermate klein zijn dat er nog niet betrouwbaar vastgesteld kan worden volgens welke leerroute de leerling zich ontwikkelt.
Printen
U kunt deze visual printen door naar ‘bestand’ te gaan en dan op afdrukken te klikken
3: Landelijk doelgroepenmodel
Hier is het landelijk doelgroepenmodel visueel weergegeven.

In de weergave op dit tabblad is in één oogopslag te zien hoe de leerroute waarbinnen de leerling zich ontwikkelt, zich verhoudt tot andere leerleerroutes.
Het Landelijk Doelgroepenmodel geeft alleen het beoogde niveau aan het eind van het SO. De ZML-scholen dienen daardoor zelf een schoolstandaard met streefniveaus per leerjaar vast te stellen.
In het ontwerp van de OPP-wijzer heeft er een terugrekening plaatsgevonden van het beoogde niveau op 12-jarige leeftijd naar het verwachte niveau bij 4-jarige leeftijd. Dit is een beperking in de betrouwbaarheid van de OPP-wijzer en daarmee moet rekening worden gehouden bij de interpretatie.